South Park: The Fractured but Whole

Ontwikkelaar South Park Studios, Ubisoft
Releasedatum 17 oktober 2017
Platforms Xbox One, PlayStation 4, Windows
Genres RPG

De vorige game uit het South Park universum als het gaat om de RPG serie stamt alweer uit 2014. In 2016 werd het vervolg aangekondigd en met de mobiele RPG in aantocht lijkt South Park als merk definitief terug in de gaming wereld. Wij mochten aan de slag met South Park: The Fractured but Whole. Een game die al begon met controversie om de naam die er voor bedacht was. Nu is The Fractured but Whole eindelijk verkrijgbaar en de vraag is dan ook of het de drie jaar wachten waard is geweest.

Het begint met een episode

Wil je goed beginnen met The Fractured but Whole moet je eerst even terug naar waar het allemaal mee begonnen is, namelijk de serie. Er is namelijk een aflevering die direct in contact staat met deze nieuwe South Park RPG. Als je begint met The Fractured but Whole raden wij je in ieder geval ten zeerste aan om eerst naar Seizoen 21, Episode 4 te kijken. Heb je dat gedaan dan kun je de game starten met wat voorkennis over hoe of wat.

Episode Spoiler
In deze episode zie je hoe South Park gebukt gaat onder het fenomeen Facebook. De kinderen zijn inmiddels van hun middeleeuwse speelgewoontes uit The Stick of Truth overgestapt naar hun superhelden spelletjes en daarmee begint dan ook The Fractured but Whole. In de aflevering zijn de helden onder leiding van Cartman (The Coon) bezig om de verspreiding van Fake news te stoppen. De groep valt echter uiteen en daarnaast is Professor Chaos (Butters) bezig om juist Facebook te gebruiken voor zijn snode plannen. Een deel van de aflevering gaat letterlijk over in de game.

De wedergeboorte van Douchebag

Jij mag deze keer weer als “new kid” de straat op om mee te spelen met Coon & Friends. Uiteraard begin je eerst met het maken van je personage. Helaas geen ombouwsessie op basis van je savegame van Stick of Truth maar een nieuwe creation tool voor je personage. Deze keer zit hem de grap in het selecteren van je huidskleur, en daarmee word eigenlijk alleen het sociale aspect aangepast van de game. Enfin, eenmaal je personage gemaakt zetel je jezelf in South Park en ga je op avontuur.

Douchebag moet natuurlijk zijn eigen missies doen en dergelijke maar de toevoegingen in de semi open wereld zitten hem in het feit dat je deze keer op straat je vijanden tegen kunt komen. Deze vijanden bestaan uit diverse groepen die random verschijnen in South Park. Daarnaast kun je ook aan de slag met Coonstagram, een appje op je mobiel waarmee je vrienden kunt maken. Deze keer dus niet op zoek naar een afgeleide van Pokemon maar zoeken naar selfies. Het is leuk bedacht omdat je weer iets anders mag doen en het past ook beter bij de game. Jouw mobieltje is overigens het middelpunt van de game als het aan komt op het aanpassen van je personage. Niet alleen Coonstagram is er te vinden, ook kun je gebruik maken van een soort Google maps, kun je je personage letterlijk levelen (door het gebruik van artifacts) en ook het crafting menu is hier te vinden. Deze keer is het crafting systeem en de loot die je uit alle hoekjes en gaatjes kunt trekken beter op elkaar ingespeeld waardoor hetgeen wat je vind vaak ook echt nuttig is.

Combat is sterk verbeterd

De grote ster van The Fractured but Whole is het nieuwe combat systeem. Deze keer geen vaste plekken meer op een grid en simpele keuzes maar deze keer kun je er een heus spelletje stratego van maken. Je kunt je personages enigzins vrij bewegen over het speelveld waardoor vijanden omsingeld kunnen worden en waardoor allerlei knotsgekke tactieken uitgevoerd kunnen worden. En gelukkig geld het niet alleen voor Coon & Friends. Ook vijanden hebben deze vrijheid waardoor er een waar kat en muis spel ontstaat. Om de combat wat meer leven in te blazen zijn er deze keer ook random onderbrekingen ingelast in de combat. Zo kun je terwijl je op straat vecht geconfronteerd worden met passerende auto’s, of een vreemde vijand tegen komen met zijn of haar eigen introductie. Daarmee blaast The Fractured but Whole zijn voorganger letterlijk weg, want deze manier van vechten is een heel stuk beter dan wat wij gewend zijn van de voorganger.

En dan is er het verhaal

Het verhaal valt bij ons echter veel minder goed in de smaak als The Stick of Truth. Waar in The Stick of Truth een diefstal en de wederopstanding van een chosen one genoeg waren voor een meeslepend verhaal met her en der gekke uitspattingen is dat bij The Fractured but Whole net even iets anders. Het voelt een beetje alsof het meeste in de game al door zijn voorganger is gedaan, ook al ziet het gros van de acties die je kunt doen er wel degelijk anders uit. Er is deze keer ook genoeg te side-tracken. Een veelgehoorde klacht van The Stick of Truth is dat de game vrij lineair was en begrijpelijk. Matt Stone en Trey Parker zijn redelijk voorzichtig geweest met de eerste game. Je kunt merken dat in The Fractured but Whole meer is gekeken naar de spelwereld en wat daar allemaal in gebeurt. Het is alleen zo jammer dat het geheel verloopt op een flinterdunne basis. Waarom is bijvoorbeeld de aflevering niet ook gebruikt als introductie voor de game? Had al een heel stuk context gescheeld.

Is South Park: The Fractured but Whole leuk? Jazeker, maar alleen als je niet heel diep in de materie van South Park zit. In dat geval moet je je afvragen of je deze RPG wel wilt spelen. De game draait op een solide basis en doet een aantal dingen heel goed, maar zonder de impact van een goed verhalend component voelt het toch net iets minder fantastisch als The Stick of Truth. Ook moet het superhelden thema wat gebruikt is in de game je liggen, en dan met name de link met de Marvel comics en films.

South Park: The Fractured but Whole is een hele irritante game. Ergens doet de game een aantal briljante dingen zoals de combat en het sterk verbeterde crafting systeem. Aan de andere kant mist er een goed verhaal wat wel aanwezig was in the Stick of Truth. Kun je de humor van South Park waarderen dan ga je blij worden van The Fractured but Whole, nu alleen nog een versie met de Nosulus Rift zien te regelen!

3 november, 2017

67% Voor de fans van solide RPG's en South Park valt hier wel wat te halen. Voor echte kenners is dat misschien net te weinig