Ontwikkelaar Tri-Ace
Uitgever Square Enix
Releasedatum 28 november 2017
Gespeeld op Apple OSX
Platforms PlayStation 4, Steam
Genres RPG

Star Ocean is een serie die al heel lang mee gaat en nu heeft het laatste deel in de serie de HD en 4K remaster treatment gekregen op de PlayStation 4 (Pro). Is dit het teken dat wij een nieuwe Star Ocean mogen beleven in de toekomst?

Een RPG zijn tijd vooruit

Destijds was Star Ocean zijn tijd vooruit. Een RPG die verder keek dan de derde wereldoorlog en dat deed met indrukwekkende visuals en een real-time gevechtssysteem wat voor de tijd waarin de game uit kwam ook redelijk bijzonder was voor een grote RPG. Star Ocean deed dat en deed dat tegelijkertijd zo goed dat de reviews destijds er niet om logen. Vooral het combat systeem werd destijds geprezen vanwege zijn veelzijdigheid. Iets wat anno 2017 en met een nieuw smoelwerk nog steeds geld.

Nieuwe visuals!

Wij mochten de game spelen op een PlayStation 4 Pro maar ook de PlayStation 4 slim hebben wij getest en voor beide consoles is eigenlijk dezelfde mening een goede. Star Ocean ziet er op de huidige generatie consoles uit om door een ringetje te halen. De game valt een beetje in de categorie als de remaster van Crash Bandicoot, waarbij alles aan de game is aangepakt om dat hogere niveau aan te tikken. Textures zijn aangepakt, resoluties en effecten zijn opgeschroefd en allerlei andere zaken onder de motorkap zijn gefinetuned zodat het spel er gewoon beter uit ziet op de nieuwe generatie consoles, alhoewel. Star Ocean in deze vorm is voor nu exclusief voor de PlayStation 4 en Steam, waar deze versie van de game al even verkrijgbaar is.

Zoals je kunt zien is het verschil tussen het origineel en de nieuwe versie behoorlijk en dat moet dan ook geprezen worden. Heel simpel, de game is verder ten opzichte van zijn originele release niet aangeraakt. Square Enix gokt er dan ook op dat niet heel veel mensen deze titel gespeeld hebben en dat kan ook wel kloppen. Star Ocean is nooit een hele populaire serie geweest, tijd dat daar verandering in komt.

Star whut now?!

Stel je voor, de derde wereldoorlog breekt uit maar net voordat het te laat is voor de mensheid word er een staakt-het-vuren aangekondigd. In deze tijd weet de mensheid de ruimte te veroveren en door het heelal te reizen. De titel van de serie komt letterlijk van de mogelijkheid om door de ruimte te reizen om vervolgens een legende te vervullen. In Star Ocean: The Last Hope wordt de baan vrijgemaakt voor het bevolken van nieuwe planeten en ruimte-bestemmingen. Uiteraard geeft dat een hoop problemen en mag je die eveneens oplossen. Er gebeurt ook simpelweg te veel in Star Ocean om het hele verhaal hier neer te pennen maar je komt vanalles tegen, ruimtereizen, nieuwe planeten, indrukwekkende en uitgebreide gevechten en meer zoals dat ook in het origineel zat. Peaked your interest? Check dan de trailer onderaan deze pagina voor meer verhalende informatie.

Onder de streep kijken we niet zozeer naar de game. Kijkende naar eerdere recensies van het origineel geloven wij wel dat de serie en deze game specifiek het heel goed hebben gedaan. De port die wij voorgeschoteld krijgen van de Steam versie is ook goed te doen. Wij zijn in ieder geval geen rare dingen tegen gekomen in onze speelsessie.

31 december, 2017

78% Goede game, goede remaster. Het is geen hoogvlieger maar voor mensen die een goede RPG willen spelen een prima titel