Star Wars Battlefront II

Ontwikkelaar EA DICE
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 17-11-2017

Voordat deze recensie tot stand komt is het misschien slim als disclaimer te melden dat ik een bijzonder groot fanboy ben van alles Star Wars. Het is dan waarschijnlijk ook geen verrassing dat ik me bijzonder vermaakt heb met de eerste Battlefront. Met de hele controverse rondom de release van het tweede deel lijkt me dit toch even goed om te vermelden. Ook dat ik de multiplayer pas echt heb aangeraakt na het weghalen van microtransacties en sinds de kosten met 75% zijn verminderd voor de heroes. Hierdoor is mijn ervaring waarschijnlijk een stuk prettiger geweest dan andere recensieschrijvers. Dit alles even negerende is Battlefront II natuurlijk nog steeds geen perfecte game en kan er nog behoorlijk wat gezegd worden over het progressiesysteem. Dus laten we maar snel de game van top tot teen ontleden.

Wat meteen als eerste opvalt is het absurde oog voor detail in de game. In elk van de drie modi, arcade, single player en/of multiplayer, in alle vind je de sfeer van Star Wars terug. Er bestaat geen game die dit zo goed weet na te bootsen als Battlefront en nu ook Battlefront 2 dat doet. Het is dan ook geweldig om te zien dat ze geprobeerd hebben om nog meer toe te voegen aan de core game. Want een de Singleplayer ontbrak in de vorige en dat was wel een groot gemis. Het is daarmee echter nog niet gezegd dat de game deze nieuwe content goed implementeert. Sterker nog, volgens veel outlets weet Battlefront 2 zoveel fout te doen dat het bedrijf EA nu (weer) bijzonder onder vuur ligt. Merkwaardig zou je zeggen, want er is genoeg content om van te genieten.

Gemiste potentie

Aan de kop is dan ook meteen te lezen, dat genoeg content niet goede content betekent. Dat is vooral te zeggen van de korte, en qua missies bijzonder matige campaign. Je wordt in de schoenen geplaatst van een supersoldaat van de Empire met de name Iden Versio. Als commandant van de Inferno Squad, een groep gespecialiseerd in moeilijke missies, ben je een gevreesde entiteit voor de rebellen. Bijzonder leuk om het verhaal via deze kant te zien. Zeker omdat het zich afspeeld tussen Return of the Jedi en The Force Awakens. Hierdoor is de verwoesting van de Death Star II geen overwinning, maar een nederlaag voor de hoofdrolspeler. Het grote probleem met deze setting is echter de gemiste potentie. Zowel de acties van Inferno Squad als het personage Iden Versio worden veel te weinig ontdekt. Het lijkt wel alsof de game niet de diepte durft in te gaan met de politiek en acties achter de Empire en zijn soldaten.

Slecht in één missie wordt die echt tentoon gespreid, waardoor je wel een glimps vangt van de mogelijkheden. Alleen al snel daarna maakt het verhaal een sprong en is Iden Versio (mogelijk spoilers!) een onderdeel van de rebellen. Door deze omslag springt het verhaal van de hak op de tak en kent het eigen geen consistentie meer. De matige missies zorgen er ook niet voor dat de interesse lang blijft hangen. Het gaat echt om val punt A aan, gewonnen? Val dan punt B heb dezelfde manier aan. Het helpt daarin ook niet dat de AI bijzonder matig is, ze lopen of in de weg of proberen het je op geen manier moeilijk te maken. Uiteindelijk eindigt het verhaal in een hele grote cliffhanger, die er nog meer voor zorgt dat je denkt dat het te kort is, juist op het moment dat het interessant wordt. Daarbij moet wel gezegd worden dat Iden Versio een hele goede toevoeging is voor de franchise, waar veel te weinig uitgehaald wordt.

Gelukkig hebben we de Multiplayer nog

Gelukkig hebben we naast de Single Player ook nog de Arcade en Multiplayer modus. De Arcade mode is eigenlijk vergelijkbaar met de Single Player in dat het grote maps zijn waarin vijanden verslagen moeten worden. Met light en dark side missies met per missie drie moeilijkheidsgraden is er genoeg te leren. Als je deze en de Single Player hebt doorspeelt ben je helemaal klaar om je te meten in de Multiplayer. Deze is grotendeels te vergelijken met de eerste Battlefront. Je vecht grote gevechten uit, waarbij je een keuze maakt voor de ‘goede’ of de ‘slechte’ kant. Leuke toevoeging hierin is vooral de verschillende era’s aan Star Wars die in de game te vinden zijn. Zo kun je vechten als Darth Maul tussen de robots of als Han Solo tussen de Stormtroopers. Of vica versa. De mogelijkheden qua grootschalige gevechten zijn echt interessant en leuk om te ontdekken.

Dit wordt becomplimenteerd door de simpele gameplay. Net als in de eerste game is het recht toe recht aan. Makkelijk te leren, moeilijk om goed in te worden. Je schiet, gooit granaten en leert specifieke abilities per klasse. Dat laatste is helaas wel verborgen achter een bijzonder slecht gemaakte lading aan menu’s. En om het hele verhaal erger te maken is het aantal punten dat je per potje veel te laag om snel leuke dingen te unlocken. Het ergste aan dit verhaal is dat het hiervoor dus nog erger was. Hierdoor heb je niet snel het idee dat je dingen vrijspeelt en dat je progressie maakt. En dat sommige mensen wel echt een voorsprong hebben als je de game slechts casual speelt. Gelukkig is het een game die makkelijk te genieten is als noob en als pro. Hierdoor lijken in mijn ervaring de voordelen minder opvallend te zijn door de voorlopig weggehaald lootboxes en tijd die mensen meer besteden aan de game.

Alles bij elkaar opgeteld is dit qua Star Wars ervaring een perfecte game. Het is jammer dat het tegengewerkt wordt door de tegenvallende modi, een te traag progressiesysteem en een te zwakke Single Player. Van Star Wars mogen wel echt wat meer verwachten dan wat Battlefront II ons voorschoteld. Hierdoor is het echt een game geworden voor de fans die echt alles willen meekrijgen. Of voor online gamers die grote gevechten willen naspelen waarin de instapdrempel wat lager ligt dan bij andere shooters. Daardoor is er gelukkig genoeg te genieten in Battlefront II, de vraag is alleen of dit genoeg is na de vele klachten die het eerste deel al te verwerken kreeg. Het lijkt erop als de matigheid troef is voor deze franchise en dat ze niet zo snel uit de negatieve spiraal gaan komen. Hopelijk zal de gratis DLC helpen om de game completer te maken dan hij nu aanvoelt. Want de game kan het zeker gebruiken.

27 november, 2017

68% Ongekend geklungeld met veel potentie