Super Mario Odyssey

Ontwikkelaar Nintendo
Releasedatum 27 oktober 2017
Genres Platforming

Er was eens een groot Japans spellenbedrijf dat inmiddels meer dan bekend is met een serie spelcomputers en een inmiddels wel superheld te noemen personage die iedere keer weer hetzelfde doet. Super Mario zit muurvast in de geheugens van menig kind en mag dan ook niet ontbreken op de Nintendo Switch. Deze keer maakt zijn aartsvijand Bowser het zo bont dat de bruiloft al aanstaande is! En dat kan natuurlijk niet. Super Mario to the resque!

Plot bepaald, nieuwe avonturen!

Super Mario Odyssey is de liefdesbaby van Super Mario 64 en Mario Galaxy. Zo zouden wij de game pitchen aan iedereen die vraagt of de game wat is. Wel moet Mario weer aan de bak om Peach te redden maar deze keer doet hij dat niet alleen. Mario vind in nieuwe vriend in de vorm van Cappy. Cappy neemt de vorm aan van Mario’s muts en heeft een eigen missen, en ook al maakt dat geen ene bal uit, de reis die Mario door moet maken hangt of staat met hoe Cappy werkt en wat Cappy precies doet. Want niet alleen kun je met Cappy de wat lastiger bereikbare plekken bezoeken, ook can Cappy jou de controle laten overnemen van een legio aan vijanden, vrienden, en non-playable characters die allemaal iets anders kunnen. Soms zijn de levels zelfs zo opgebouwd dat bepaalde vijanden verplicht gebruikt moeten worden.

Bowser’s kinderen hebben in deze game plaats moeten maken voor de Broodals en wat ons betreft had dat niet gehoeven. Een ongeinspireerd stukje gaming wat ons betreft. De Broodals vliegen achter het grote vliegende piratenschip van bowser aan en maken het Mario lastig. Hun nut in de game word echter nergens uitgelegd, en de bossfights die er uit voort vloeien zijn ook niet de meest briljante. Wat wel weer briljant is, is dat er per kingdom dat je bezoekt een Broodal en een reguliere baas te vinden zijn. Je komt helaas niet onder de Broodals uit, maar de reguliere bossfights laten wel zien waar Mario goed in is. In sommige gevechten zijn je motorische skills en je vindingrijkheid toch echt benodigd om een baas te slopen.

Kingdoms en de Odyssey

Super Mario Odyssey draait om de kingdoms die je bezoekt. Deze kingdoms staan gelijk aan de galaxies in Super Mario Galaxy en zijn plat, in plaats van allerlei ronden planeten en kometen. De Kingdoms bevinden zich dan ook op aarde waardoor de game een stuk dichterbij komt dan vorige games. Je reist tussen deze kingdoms met de Odyssey. Een soort kruizing tussen een luchtballon en een ruimteschip. De Odyssey word gevoed door Power Moons die je vind in de diverse kingdoms, 14 om precies te zijn. Je kunt wel drie extra kingdoms unlocken door het voltooien van het verhaal en verzamelen van power moons maar daar ben je wel even voor bezig. Er zijn 999 moons te verdienen en het laatste kingdom unlockt met 500 power moons. Wij schrokken in eerste instantie van de duur van het verhaal maar het gaat niet om het verhaal, het gaat om de ogenschijnlijk eindeloze exploration.

Cappy’s doldwaze avonturen

Naast Mario en alle collectables draait de game ook om de mechanics met Cappy. Cappy is niet alleen mooie headwear voor Mario maar dient ook echt een doel. Mogelijkheden met Cappy worden uitgelegd met minimale tutorials maar zijn wel duidelijk. Grappig is dat bepaalde acties met Cappy alleen werken met motion controls. Super Mario Odyssey is echter ook meer dan goed speelbaar zonder de motion controls. En daarmee slaat Nintendo de spijker op zijn kop. Motion controls zitten diep geworteld in de game maar zijn niet nodig om de game helemaal uit te spelen. Het is een tegenstelling die ergens onmogelijk lijkt. Toch flikt Nintendo het een game te maken die zowel met als zonder motion controls op alle vlakken briljant aanvoelt.

Pure briljantie

Super Mario Odyssey heeft niet de impact die Super Mario Galaxy had. Toch is Super Mario Odyssey briljant te noemen. Het verhaal legt wat restricties op maar zodra je door de single player mode heen bent opent de wereld zich en komt de ware aard van de game naar boven. Meer Power Moons, meer moeilijke uitdagingen, en vooral meer exploration om te doen in de diverse kingdoms. Het regent ook Power Moons dus het lijkt ook nooit alsof je stil zit. Dat soort pacing zorgt voor een soort overwinningsgevoel welke met dit soort platformers echt heel belangrijk is. Zeker als je de jongere garde die soms motorisch niet helemaal on par zijn wil aanspreken.

Super Mario Odyssey is briljantie op een kleine footprint. De werelden zijn goed te behappen en het totaalplaatje laat zich niet anders omschrijven dan iets waar wij de vingers bij aflikken. Natuurlijk, het is geen Mario Galaxy wat betreft de impact van de game maar het is de ultieme runner-up en dat is heel lastig, want de status van Mario Galaxy is bijna onaantastbaar. Super Mario Odyssey waagt het die positie te doen wankelen. Heb je een Nintendo Switch en zoek je nog een game? Zoek dan niet verder!

13 november, 2017

97% Net geen Super Mario Galaxy maar ondanks dat een no-brainer voor de Switch.