The Inpatient

Ontwikkelaar Supermassive Games
Uitgever Sony Computer entertainment
Releasedatum 23 januari 2018
Platforms PlayStation 4, PlayStation VR
Genres Horror, Adventure

Stel, je word wakker in een cel, zonder ook maar enig idee te hebben hoe je er komt, en de enige aanwijzingen die je krijgt komen voort uit flitsen en flarden herinneringen. Wat is echt en wat niet, en waarom zit jij in een cel? Om antwoorden te krijgen moet je op onderzoek uit, met alle gevolgen van dien. Wij doken in de wereld van The Inpatient, en kwamen tot de schokkende ontdekking dat je ogen wel heel makkelijk voor de gek worden gehouden.

The Inpatient is een Virtual Reality game van Supermassive Games. Wie? Juist, de ontwikkelaars van het bejubelde Until Dawn. En nog mooier. The Inpatient is een verhaal dat zich afspeelt voor de gebeurtenissen in Until Dawn. Het verhaal sluit echter niet direct aan maar speelt zich af in de verlaten psychiatrische inrichting Blackwood Sanatorium. In The Inpatient is Blackwood echter nog compleet bevolkt met artsen, zusters, patiënten en een aantal nare verrassingen. De game doet daarom ook niet echt zijn best om zich direct te linken aan Until Dawn, maar is meer bezig om de context te leggen op Blackwood Sanatorium en de gebeurtenissen voorafgaand aan waarom Blackwood in Until Dawn verlaten is. Je zult dus op onderzoek uit moeten gaan naar een aantal dingen. Wie ben jij zelf? Wat gebeurde er voordat jij patiënt werd in Blackwood Sanatorium, en waarom is Blackwood eigenlijk vervallen in Until Dawn? Op al deze vragen krijg je in meer of mindere mate antwoord.

The good

Omdat The Inpatient uit zo’n hoog aangeschreven stal komt, zullen alle features en eventuele fouten zich uitgebreid en uitvergroot aandienen. En dat is zeer zeker het geval bij The Inpatient. Hetgeen wat direct opvalt is de manier waarop jij in de game wordt gedumpt. In eerste instantie krijg jij vrij weinig content en wordt de besturing uitgelegd. Wij begonnen met een normale controller en de stembesturing ingeschakeld. Personages kunnen namelijk reageren op de ingebouwde microfoon van PlayStation VR. Het zorgt voor een stukje extra beleving die je tot nu toe nog nergens anders vindt en buiten dat werkt het verrassend goed. Ook de basis tracking van PlayStation VR weet zijn werk te doen. En dan is er nog de signature mechanic die Until Dawn ook zijn herspeelbaarheid wist te verlenen. Met een groot genoegen konden wij in het menu van de game het Butterfly Effect terugvinden waarmee de game zich aanpast aan jouw keuzes. En ook in The Inpatient zijn er een heleboel verschillende eindes mogelijk.

Niet allemaal kwaliteitswerk deze keer.

En toen begon de game en zijn mooie beloftes te wankelen. Het is namelijk geen gigantisch mooie game. Terwijl de PlayStation 4 meer dan capabel genoeg is om er een schitterend beeld uit te werpen ziet de game er toch net een tikkeltje minder mooi uit dan de trailers. De game is getest op een PlayStation 4 Pro en zelfs daar was het moeilijk om indruk te maken op de recensent. Daarnaast viel de game heel hard op zijn gezicht toen de PlayStation Move controllers uit de kast werden getrokken. Ondanks het ruimschoots instellen en tweaken van de motion controllers lukte het niet om de titel fatsoenlijk speelbaar te maken, waardoor wij al snel weer naar onze vertrouwde controller grepen.

Final verdict? Als je van Until Dawn hebt genoten en ongeveer dezelfde ervaring in Virtual Reality zoekt dan ben je bij The Inpatient aan het goede adres. De ervaring is echter niet vlekkeloos maar goed genoeg om alsnog een voldoende mee te krijgen. De game is een goede aanvulling op wat al bestaat binnen het Until Dawn universum en weet dat voor meerendeel ook goed te vertalen naar het platform waar de draait. Het blijft jammer dat Motion Controls niet zo goed werken als in andere titels, want het haalt toch een stukje van de ervaring weg. Maar al met al is The Inpatient een thriller/horror ervaring die overeind blijft ten opzichte van de grote horror knallers zoals Here they Lie en Resident Evil VII.

24 februari, 2018

67% Net aan een voldoende. Niet vanwege het totaalpakket maar door een paar slecht uitgevoerde technische keuzes