The PlayLink Collection

Ontwikkelaar SuperMassive Games, Sony Computer Entertainment
Uitgever PlayStation
Releasedatum 27 november 2017
Genres Party, Karaoke, Murder Mystery, Quiz

Sony bracht een tijd terug al de eerste PlayLink game naar de PlayStation 4. Door met je smartphone verbinding te maken met de PS4 werd het mogelijk om ineens een extra beeldscherm en dus extra controller mogelijkheden in te pluggen en daar mee te spelen. Na That’s You heeft Sony nog drie titels aan de man gebracht die alle drie een verschillend aspect coveren van wat PlayLink mogelijk maakt.

That’s you is al even uit

De eerste game in de collectie is That’s You en dat is een quiz game die je linkt aan je vrienden en je quiz-achtige vragen laat beantwoorden op basis van de relatie met je vrienden. Tegelijkertijd komen er ook andere doldwaze vragen en opdrachten aan bod die gebruik maken van de diverse mogelijkheden van je smartphone zoals je camera, touch screen, en microfoon. En juist omdat wij That’s You al eerder gerecenseerd hebben verwijzen wij je dan ook graag naar onze eerdere review.

Singstar, eindelijk in de PS4 geplugd

Singstar is vaste kost voor jouw PlayStation en iedere zelfrespecterende karaoke fan moet deze titel dan ook hebben. Singstar is deze keer onder gebracht onder de PlayLink serie maar eigenlijk is dat een beetje een understatement. Het is gewoon de Singstar die je gewend bent van Sony inclusief de retestrakke interfaces en graphics die daar bij horen. Onder de motorkap is de game vooralsnog hetzelfde gebleven. 30 Liedjes zijn te bezingen met je smartphone, headset, of de draadloze microfoons van de PS3-versie. Heb je niet genoeg aan 30 tracks, dan kun je er nog een hele batterij aan verschillende nummers aan toevoegen dankzij de Singstore. Er valt weinig anders te zeggen over Singstar Celebration zoals de titel voluit heet dan dat het good ‘ol SingStar is, en dat is een goed iets!

Knowledge is Power

Een razendsnelle quiz game die eveneens gebruik maakt van een PlayLink app. De game stelt een aantal vragen in een aantal rondes en jij moet natuurlijk antwoord geven los van de andere spelers in het team. Als je op zoek bent naar een heerlijk avondje quizzen dan moet je Knowledge is Power hebben. Heb je Knowledge is Power overigens niet dan kun je alsnog gebruik maken van de app. Er zit namelijk een “snelle quiz” modus in de app die twee teams vraagt om quizvragen te beantwoorden. Je kunt tijdens deze snelle quizzen ook powerups/jokers inzetten om het de andere kant moeilijk te maken. Het is een leuke kleine feature die een voorproefje geeft op de PS4 titel, en die met een kleiner gezelschap gespeeld kan worden.

De grote game lijkt heel erg op de kleine game, maar is natuurlijk een volledige quiz game inclusief een host, avatars, een hele studio voor Knowledge is Power en nog veel meer. Denk aan bijvoorbeeld Buzz voor de PS2 en PS3, maar dan in een nieuw jasje en met je smartphone als de controller. Beter kan niet toch?

Hidden Agenda

Het kroonjuweel uit deze collectie en eentje die laat zien dat innovatie niet hoeft te liggen in vrolijke party games. Deze detective game neemt je mee in een complex verhaal waarin een seriemoordenaar zijn onschuld probeert te bewijzen. Supermassive Games (van Until Dawn) heeft de PlayLink mogelijkheden zo weggezet dat jouw telefoon veranderd in een dossier met personen, gebeurtenissen, en uiteraard de mogelijkheid om het verhaal en dus de game bij te sturen op basis van wat gekozen word. Bepaalde keuzes zijn helemaal open, soms ligt er tijdsdruk op en soms mag zelfs maar één persoon op basis van een korte democratische stemming een keuze maken. De manier waarop PlayLink in de game gebouwd is, is verbluffend en zorgt er voor dat jij meeleeft met wat er op het scherm gebeurt.

Supermassive Games doet hier echter meer dan een simpele game neerzetten. Je bent er wel in twee a drie uur doorheen maar er zijn meer wegen naar rome in Hidden Agenda en daarom heeft deze game ook een hoge herspeelbaarheid. Wat ook opvalt is dat deze game met kop en schouders boven de rest uit steekt op grafisch niveau. De game ziet er fantastisch uit (zoals Until Dawn!) en speelt ook zo weg. Is het moeilijk om het bovenstaande bij te houden? Nee, door jouw betrokkenheid in het verhaal word je er zelfs dieper in getrokken dan de gemiddelde film.

Uitaard gaat het onder de streep om het PlayLink principe en in alle games zie je wel een unieke manier waarom PlayLink onderstreept word. That’s You en Knowledge is power laten zien dat quizzen ideaal zijn met je smartphone als controller, terwijl Singstar je smartphone ook toont als microfoon. Maar de grote reden om deze collectie aan te schaffen is Hidden Agenda. De game doet iets unieks, zowel op het scherm als op je telefoon en dat mag je echt niet missen. Wat wel vervelend kan zijn is dat je voor iedere game een eigen app nodig hebt, laat staan als er nog meer games uit komen. Sterker nog, de app van Hidden Agenda is zelfs redelijk groot qua ruimte (ruim 100Mb) waardoor je die het liefst enkel via WiFi download. Verder kan het werkend krijgen van het systeem een probleem opleveren, omdat apparaten op hetzelfde netwerk aangesloten moeten zijn.

Final Verdict

The PlayLink collection is de groepsbenaming voor de games die er in zitten, terwijl deze ook los verkrijgbaar zijn. Wij prefereren echter het complete pakket en hebben de recensie dan ook as such ingevuld. The PlayLink Collection bied een volledig scala aan games voor de gehele familie. Singstar, That’s You en Knowledge is power zijn leuk voor de hele familie. Zijn de kids echter naar bed dan is Hidden Agenda de ultieme test om het verhaal van de “Trapper” tot een goed einde te brengen. Wij zijn in ieder geval tevreden met wat PlayLink in zijn eerste golf titels laat zien, en er zijn er nog een paar onderweg waaronder Frantics. Deze collectie komt in ieder geval op tijd voor de feestdagen maar is in iedere sociale situatie geen straf om te spelen.

Tip: De games zijn ook los aan te schaffen mocht je echt maar één titel uit deze collectie willen hebben Deze hebben wij in onze bestelwidget van bol.com ook toegevoegd!

15 december, 2017

76% Deze eerste titels in de PlayLink serie geven alvast een mooi voorbeeld van de mogelijkheden