Ontwikkelaar Teotl Studios
Uitgever Grip Digital
Releasedatum 18 september 2017
Gespeeld op PlayStation VR
Platforms PlayStation 4, PlayStation VR
Genres Exploration

Waar The Solus Project in 2016 al het levenslicht zag op de p.c. en Xbox One, is het in het derde kwartaal van 2017 de beurt aan Sony om de game volledig te featuren en mensen onder te dompelen in een buitenaardse exploration adventure op PlayStation 4 en PlayStation VR. Na een hele lange zit kunnen wij nu eindelijk iets zinnigs zeggen over de game, en hoe de game eigenlijk beleefd moet worden, want dit is zo’n game die je keuzes geeft waaronder een hele belangrijke. VR of geen VR?

Exploration of Space makes us magnificent

Het hele verhaal begint wanneer jij neer stort op Gliese-6143-C. Een planeet waar je langs vliegt in een poging om de mensheid te redden. Helaas voor ons storten wij neer op deze buitenaardse en onbekende planeet en is het aan ons om te overleven. Het mooie daaraan is dat het een geheel nieuwe ervaring bied in het genre waarin de game zich bevind. Dit is zo’n titel die zich positioneert tussen sci-fi, survival, en walking simulator in en dat laatste zou normaliter een reden zijn om een game te laten liggen, ware het niet dat deze game een stuk spannender word wanneer deze gespeeld word met een VR bril op. Dat hoeft alleen niet. Deze titel is pima te spelen zonder PlayStation VR of andere Virtual Reality oplossing. Wel is het dan aan te raden om het licht uit te doen en je onder te dompelen in de onvoorspelbare wereld van The Solus Project.

Houston we got a problem!

Je merkt al snel tijdens het survivallen en het ontdekken van Gliese-6143-C dat er iets niet in de haak is. In het begin krijg je nog wel wat hulpmiddelen maar de lijst met trophies verraad eigenlijk al dat er heel veel te doen is. Van het vinden van resources en het ontsnappen van de planeet tot het vinden van een oude buitenaardse beschaving, het kan allemaal. Volg je het verhaal dan kom je het meeste wel tegen en daar is dan ook meteen het grote pluspunt van The Solus Project. Deze titel duurt lang. Volgens de makers is er zelfs 15 uur aan story-based gameplay uit te halen en wij geloven dat wel. De minieme stapjes die in het begin gemaakt worden leiden tot iets groots waarbij je met verschillende emoties te maken krijgt. Natuurlijk is de eerste emotie de eenzaamheid van het neerstorten op de planeet Gliese-6143-C.

VR of niet VR?

Gameplay is prima, graphics zijn prima. Maar dit is zo’n game waarbij je de keuze hebt om VR al dan niet te gebruiken. Wij hebben de game getest op een PS4, PS4 Pro en met PlayStation VR maar onder de streep krijg je nagenoeg dezelfde ervaring. Dit is typisch zo’n game waarbij je de tijd moet nemen om alle hoeken en gaten te ontdekken, en dan maakt het toch niet uit of je om je heen kunt kijken of niet? Wel is de totaalervaring in PlayStation VR ten opzichte van andere exploration games wel een van de betere, en dat komt mede door het gebruik van PlayStation Move. Games waarbij je rond moet lopen en gebruik kunt maken van je handen door PlayStation Move controllers hebben de neiging om beter aan te voelen. En dat is ook met The Solus Project het geval.

Kijken wij naar onze gameplay ervaringen met The Solus Project dan kunnen wij terugkijken op een one-of-a-kind ervaring. Het is een game die weer een gat opvult voor de diverse console en pc bezitters en dan stemt ons goed. De Windows en Xbox versies mogen er dan al even zijn maar voor PS4 bezitters is deze titel nieuw. Wij kunnen ons in ieder geval voorstellen dat als je op zoek bent naar een sci-fi avontuur dat The Solus Project zeker het overwegen waard is.

The Solus Project is een meeslepend verhaal en een goede suspense-based game at that. Het survivallen word afgewisseld met een meer dan eens ongemakkelijk gevoel waarbij het level zo kan stoppen. Je moet dan ook echt rekening houden met de omgeving en wat er al dan niet in die omgeving gebeurt om het te redden. Of je de game nou op Windows, Xbox One of PlayStation 4 met PlayStation VR speelt, je krijgt nagenoeg dezelfde ervaring voorgeschoteld. Het is daarbij niet dat de PSVR versie zo slecht is, maar de game opzich is heel goed in beeld gebracht. Een authentieke sci-fi ervaring voor mensen die even willen wegzakken in een prima ervaring

5 oktober, 2017

74% Zowel in Virtual Reality als erbuiten een solide experience