The Witcher 3: Wild Hunt

Ontwikkelaar CD Project RED
Uitgever CD Project RED
Releasedatum 19-05-2015
Platforms PlayStation 4, Xbox One, PC
Genres Action, Role-playing

Met een hoop goodwill en aandacht van game liefhebbers van over de hele wereld ligt the Witcher 3: Wild Hunt eindelijk in de winkel. Met een genoemde spelduur van honderd plus uur, omgevingen zo groot dat je nooit alles kan zien en verhaal-lijnen die elke playtrough anders maken, is dit een van de grootste projecten ooit op zowel console als PC. De evolutie van the Witcher als game-serie is sowieso een hele interessante, en we kunnen zelfs concluderen dat deel drie het, in ieder geval voorlopige, magnum opus is van CD Project RED. Er is veel liefde gestoken in gestoken door de ontwikkelaar en dat kun je elk hoekje en gaatje terugvinden tijdens het spelen. Dit zorgt er ook voor dat zowel fans als nieuwkomers zich kunnen vastgrijpen aan bepaalde elementen die de game te bieden heeft. En dat zijn er echt een hele boel, elke keer als ik iets nieuws doe in de game verbaas ik me weer over de enorme uitgebreidheid en details in de game. Maar daarover straks meer, laten we eerst kijken naar het verhaal.

Verhaalvertelling op een volwassen manier

TW3-griffinMet een deel drie is het vaak de vraag of het nog mogelijk is om in te stappen. Dat is bij the Witcher 3 zeker het geval. Het verhaal begint met Geralt die opzoek gaat naar zijn geadopteerd dochter Ciri. Hieromheen gebeuren verschillende dingen die je kunt begrijpen als nieuwkomer en zal waarderen als fan. Personages als Triss Merigold en Vesemir maken allemaal een comeback. Aangezien de PlayStation geen deel twee van the Witcher heeft gehad, kun je helaas geen save-game importeren voor de PlayStation 4. Gelukkig wordt via een simpele en slimme manier naar je verleden gevraagd een paar uur in de game. Hierdoor kun je alsnog aangeven welke keuzes je gemaakt hebt in de eerdere games, of bepalen wat je denkt wat je gedaan zou hebben. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen betrokken raakt in het verhaal als nieuwkomer, maar ook dat de fans weer herinnerd worden aan de harde keuzes die zij moesten maken in de eerdere delen.

Waar het hoofdverhaal misschien een beetje simpel aanvoelt, is alles wat erom heen gebeurt ook de moeite waard. Je komt bijna in elk dorp, stad en zelfs landhuizen interessante mensen tegen. Iedereen met een verleden en een eigen verhaal die overeenkomt met de spelwereld. Deze spelwereld is ontzettend grauw en volwassen. Er heerst oorlog en dat is aan alle inwoners te merken. Sommige hebben geliefden die niet terug zijn gekeerd van een gevecht en sommige keren niet eens meer terug na het plukken van bloemen. Het is dan aan jou om deze mensen in nood te helpen en meestal ‘het kwaad’ wat over hun heen hangt te verslaan. Dit is meestal in de vorm van groteske en hele lelijke beesten, heksen, en alles wat in fantasy werelden heeft rondgelopen. Alles kent in ieder geval een verhaal en heeft een functie. Ook als je geen contact zoekt met deze mensen leven zij hun leven, soms verlopen missies zelfs anders door gebeurtenissen in de spelwereld.

Een erg uitgebreid vechtsysteem

Deze spelwereld wordt natuurlijk bij elkaar gehouden door uitstekende gameplay. Dit komt voornamelijk naar voren in de uitgebreidheid van het vechtsysteem. Het is daarin vooral zaak om vijanden te leren kennen en uit te zoeken wat hun zwakheid is. Als je hier achter bent gekomen, heb je verschillende manieren om een gevecht aan te gaan. Zo draagt een witcher altijd twee zwaarden bij zich. Eentje voor monsters, een zilveren zwaard, en eentje voor mensen, een stalen zwaard. Met beide kun je een snelle aanval doen of een trage sterke. Hierbij komen de zwakheden van vijanden nog niet aan bod, dit komt aan de hand van magie en olie. Je hebt vijf magie-aanvallen, waaronder een vuur aanval en een val, en verschillende soorten olie die je over je zwaarden kan smeren. Hiermee zorg je ervoor dat je vijanden veel beter kunt bestrijden en dat je elk probleem voor bent. Doe je dit niet, dan kun je zomaar meerdere keren achter de feiten aan lopen en gedood worden.

20140611131145-w3bDat is precies wat The Witcher 3 zo speciaal maakt. Deze combinatie van uitgebreide gameplay en een volwassen verhaal maakt de game heel speciaal. Dit wordt gecomplimenteerd door de enorme en vooral gevarieerde spelwereld. De monsters lopen gewoon vrij rond, en als level 13 speler kom je soms zomaar een monster van level 23 tegen. En de wereld kent ook een dag en nachtcyclus met verschillende soorten weersomstandigheden. Het ziet er ook allemaal bij elkaar alsnog fantastisch uit. The Witcher 3 is zo’n game die laat zien wat deze generatie in huis heeft. Met prachtige omgevingen, interessante personages en daarmee ook nog een goeie voice-acting, lijkt het allemaal bijna perfect. Toch kent ook deze game, kenmerkend voor open wereld games, ook harde crashes, hier en daar een bug en wat andere vage gebeurtenissen.

Alles bij elkaar is the Witcher 3: Wild Hunt precies de game die laat zien dat een perfecte combinatie in open wereld games dus wel mogelijk is. De game ziet er goed uit, het verhaal is interessant, grote spelwereld en genoeg dingen om te doen. Daarmee kan niet anders gezegd worden dan dat The Witcher 3 een hele speciale game is, die je gespeeld moet hebben. En ook een visitekaartje van CD Project RED aan de zowel de games als andere ontwikkelaars. Deze game kan met recht een deelnemer zijn voor GOTY 2015 en kan gezien worden als het magnum opus van CD Project RED. Niks anders dan lof voor deze prestatie.

15 juni, 2015

98% The Witcher 3: Wild Hunt is een ode aan alles gaming.