Troll and I

Ontwikkelaar Spiral House
Uitgever Maximum Games
Releasedatum 24 maart 2017
Platforms Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Windows
Genres Adventure

Wat is er nou leuker dan een avonturengame? Juist! Een avonturengame die een andere richting probeert op te gaan. Maximum Games en Spiral House brengen een nieuwe avonturengame op de markt genaamd Troll and I. Een game die inspiratie put uit scandinavische folklore met een Britse tint op de achtergrond. Maar weet de game in een vol genre zich nog te onderscheiden van de rest? Wij mochten met de game aan de slag en raakten al snel verstrikt in het verhaal.

A evil plan has been made

De game begint in de bewoonde westerse wereld waar een boosaardige zakenman een opdracht uit zet om een mythisch wezen te vangen in de scandinavische bossen. Een premiejager neemt de uitdaging aan en vliegt naar scandinavie om zijn missie uit te voeren. De game switcht vervolgens naar Otto, een jongen die op jacht gaat in de bossen naar vlees. Terwijl Otto bezig is word zijn dorp overvallen en raakt Otto in te problemen. Wat vervolgens gebeurt kan niet anders omschreven worden als de opbouw van een onwaarschijnlijke vertrouwensband tussen Otto en Troll, waarvan eigenlijk de naam nooit genoemd wordt.

Troll and I is een avonturengame

Troll and I is een game met een duo in de hoofdrol, en niet zomaar een duo. Dit duo heeft heel veel wag van de manier waarop Titanfall 2 zijn gameplay momenten soms in de Titan, en soms als de Pilot heeft uitgezet. Het ene moment speel je met Otto en ben je gedetailleerde puzzels aan het oplossen, het andere moment maai jet met Troll hordes van vijanden tegen de vlakte. Het voordeel daarvan is dat de gameplay nogal kan verschillen waar je in het verhaal zit, het nadeel daarvan is dat er weinig RPG elementen te vinden zijn in Troll and I. Je kunt wel speren, pijlen, en andere slagwapens maken, en ook kun je diverse grondstoffen vinden maar heel diep word de gameplay eigenlijk nooit. Deze avonturengame leent zich daarmee uitstekend voor de doelgroep tussen de 10 en 16 die zich niet te veel zorgen willen maken over het ontwikkelen van personages, maar wel door een tof verhaal willen spelen.

Afhankelijk van op welk platform je speelt is Troll and I niet heel mooi

Wat is er allemaal te doen?

Naast het verhaal in singleplayer kun je met twee spelers ook door het verhaal heen. Daarnaast kun je met een aantal survival mechanieken ook wapens en andere hulpmiddelen craften. Ook is de game niet vies van een heleboel gevechten, niet alleen als Otto maar ook met Troll kun je een aantal rake klappen uitdelen. De game heeft ook wat kleine platforming stukjes en je kunt in bepaalde delen van de game jagen op kleine dieren zoals wilde zwijnen. Het gros van de tijd zul je bezig zijn met het verhaal trouwens want de hele game is opgebouwd rondom het verhaal van Troll and I en dus de relatie die opgebouwd wordt tussen Troll en Otto.

Wat vinden wij van Troll and I?

Als verwende gamer zijnde serveer je deze game al snel af als zijnde een slechte titel. Maar zo slecht is de game helemaal niet. Okee, je moet wel door graphics heen kijken die op de PS3 al aan de mindere kant zouden zijn maar onder de motorkap is er genoeg te doen. Er is ook genoeg te experimenteren met zowel Troll als Otto om bepaalde gebieden op verschillende manieren te ervaren. En vergeet daarbij ook niet dat de game een splitscreen mogelijkheid heeft. Heb je dus twee kids of speel jij als ouder met je zoontje of dochtertje mee dan heeft Troll and I daar ook een prima voorziening in. En beter nog, die cooperatieve gameplay geldt voor het verhaal, en niet alleen voor een op zichzelf staand component. Dus als coop spelers ervaar je netjes hetzelfde. Het is alleen zo jammer dat de game net iets te onhandig in elkaar zit om hem een dikke voldoende te geven.

Troll and I weet de aandacht niet te vestigen op zichzelf, en ook technisch weet de game geen indruk te maken. Als je gaat kijken naar wie de game moeten gaan spelen volgens ons is het wel zo’n titel waar je gerust een aankoop voor kunt doen. Er zit namelijk wel genoeg content en gameplay in Troll and I om de game tot het eind interessant te houden. We moet je daarvoor dus door de redelijk simpele gameplay en de matige graphics heen kijken.

25 augustus, 2017

60% Wel een voldoende, maar dan ook net. Wij zijn beter gewend van deze ontwikkelaar