Ultra Despair Girls: Danganronpa Another Episode

Ontwikkelaar Spike Chunsoft
Uitgever NIS America
Releasedatum 4 september 2015
Platforms PlayStation Vita
Genres Third Person Shooter, Visual Novel

De bezoekers die onze teamleden gevolgd hebben op onze vorige thuisbasis weten dat er één enorme fan van Danganronpa in onze redactie aanwezig is. De visual novels van NIS America doen het goed en geven perfect weer waarom je titels uit Japan niet moet onderschatten. Met Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls (hierna Another Episode)  maakt NIS America een uitstapje naar het Third Person Shooter-genre. Tijd om de invasie van Monokuma’s in Towa City een kopje kleiner te maken dus!

Komaru Naegi (Het jongere zusje van Makoto Naegi uit Trigger Happy Havoc) wordt wakker terwijl zij opgesloten zit in een appartement in Towa City. Wanneer zij bevrijdt wordt door de Future Foundation wordt al snel duidelijk dat moordlustige kinderen de stad hebben overgenomen en samen met een leger van mechanische Monokuma’s flink huishouden in de stad. Komaru krijgt een megafoon in de handen gedrukt die diverse digitale codes kan afschieten om de Monokuma’s te stoppen. Aan haar de taak om de stad te redden van de kinderen, die ondertussen bezig zijn om alle volwassenen in de stad te vermoorden. Komaru krijgt hulp van de overgebleven leden van de Future Foundation uit onverwachte hoek en dat maakt dat Another Episode niet aanvoelt als een lineaire shooter.

Danganronpa-Another-Episode1Wat wel fijn is aan Another Episode is dat het verhaal los staat van de gebeurtenissen uit de visual novels. Volgens NIS America speelt de game zich af tussen de gebeurtenissen uit het eerste en tweede deel en daarom is het raadzaam om de eerste visual novel door te spelen. Toch is het niet verplicht om te doen. Another Episode voelt niet aan als een half verhaal als je de voorgeschiedenis niet kent en is dus een goede manier om kennis te maken met de serie als je het niet aan durft om Trigger Happy Havoc te spelen. Daarnaast is het een shooter en is de instapdrempel lekker laag. Je krijgt een lang en uitgebreid verhaal zoals je gewend bent van de meeste NIS America titels maar doordat de gameplay moment echt uit behendigheid bestaan voelt het niet aan als een eindeloos klikfeest, wat bij de visual novels wel het geval kan zijn.

De game zelf zit voor een Vita game prima in elkaar. De shooter elementen waar Another Episode het van moet hebben zitten goed in elkaar en door de mogelijkheden met de megafoon voelt het niet aan als een hersenloos schietfestijn. Het is namelijk zo dat de megafoon diverse commando’s kan afvuren richting de Monokuma’s. Een simpel voorbeeld is het Break commando waarmee Monokuma’s geraakt kunnen worden. Daarnaast heb je nog commando’s zoals Move, Detect en Dance, waarmee Monokuma’s een dansje gaan doen. Doe je dat bij de juiste Monokuma dan kun je een hele berg schade aanrichten met weinig werk. Er zijn genoeg opslagpunten aanwezig en ook het zoeken van bonussen en extra’s is niet geforceerd waardoor je bepaalde gebieden wel uitkamt voordat je verder gaat om nog net even die extra’s binnen sleept die niet verplicht zijn. Ieder level (of Act) wordt afgesloten met een mooie bossfight die een speciale tactiek vereist.

danganronpa-another-episodeOok moet Another Episode één van de mooiste Vita games zijn die je kunt kopen. Het is geen Killzone Mercenary maar omdat de game grafisch heel strak in elkaar zit is het grafische smoelwerk van Another Episode zeker het vermelden waard. Ook de afwisseling tussen cutscenes tijdens de game en belangrijke cutscenes die een belangrijke gebeurtenis weergeven en de getekende animaties zijn zo weergegeven dat meteen duidelijk is of een bepaalde scene belangrijk is of niet. Door de juiste balans te geven tussen gesprekken, cutscenes en belangrijke tussenvideo’s ontstaat een consistent geheel waar je steeds naar terug wilt. Gamers die Trigger Happy Havoc of Goodbye despair hebben gespeeld hebben een idee van de getekende animaties. Deze animaties worden afgewisseld met de strakke graphics van de rest van de game. Ook de shooter stukken zitten grafisch toch lekker in elkaar en ondanks wat problemen met de tekenafstand (het blijft een Vita game) waren er geen noemenswaardige issues te vinden.

Another Episode is bovenal een single player game met een groot verhaal zoals we dat gewend zijn uit de visual novels die beschikbaar zijn. Het gemis van bijvoorbeeld een multiplayer wordt daardoor vergeven en de prijs gerechtvaardigd. 40 of 50 euro voor deze titel is het absoluut waard. Niet alleen voor mensen die fan zijn van shooters maar ook voor fans van verhalende games, Is het aan te raden om Trigger Happy Havoc eerst te spelen? Jazeker, maar het is niet cruciaal voor het verhaal van Another episode. Bepaalde personages zijn in beide games te vinden en dat kan zorgen voor spoilers als je Trigger Happy Havoc nog wilt spelen maar dat is dan ook het enige argument om de games in de juiste volgorde te spelen.

Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls is één van de beste games die op dit moment op het stervende platform te vinden is. Het verhaal is lang, de game ziet er heel goed uit, en de gameplay is zo dat je Another Episode niet snel zult wegleggen. Het is altijd maar de vraag wat je om de volgende hoek gaat aantreffen en daarom krijgt Another Episode een hoog speeladvies. Niet omdat het kan, maar omdat dit typisch zo’n Vita game is dit je niet mag overslaan.

31 juli, 2017

90% Another Episode is momenteel één van de beste games voor PS Vita (TV)