Uno

Ontwikkelaar Ubisoft
Releasedatum 8 november 2017
Genres Card game

Welkom lieve kijkbuiskindertjes! Het is weer tijd voor een recensie van een game die al jaren op allerlei platformen te spelen is en die nu ook naar de Nintendo Switch komt. Juist! Wij hebben het hier over Uno. Het kaartspel is in de afgelopen jaren mede door het lage instapniveau ongekend populair geworden en niet weg te denken uit het landschap van de kaartspellen. Wij gingen op onderzoek uit om te kijken of de Nintendo Switch baat heeft bij Uno.

Augmentatie op het bekende kaartspel

Ubisoft heeft deze titel keer op keer weten te porten naar allerlei platformen waaronder de PS3, Xbox 360, Windows, PS4, Xbox One en god knows waar nog meer. Op de Nintendo Switch krijgen we een enigzins simplistische maar zeer mooie versie van het bekende kaartspel voorgeschoteld en niet zonder reden. De Nintendo Switch heeft de mogelijkheden om Uno tot de ultieme party game te maken. En dat niet alleen, je kunt door verschillende soorten decks te kiezen een andere omgeving kiezen. De decks die in de basisgame zitten zijn het standaard deck, het winter deck, en dan drie themadecks in de vorm van Rabbids, Rayman, en Just Dance. Die laatste drie hebben ook speciale kaarten met hun eigen acties in huis. Krijg je die in je hand dan geeft de game aan wat de kaart precies doet. Best handig! De decks nemen hun eigen speelomgeving en  dus ook acties met zich mee. De ene keer rennen de Rabbids over je scherm, andere keer hoor je de opzwepende muziek en zie je de dans moves van Just Dance voorbij komen.

Multiplayer mogelijkheden

Ubisoft zou Ubisoft niet zijn als de game helemaal vol zou zitten met multiplayer mogelijkheden. Uiteraard kun je lokaal spelen, zowel alleen als met iemand anders dankzij de Joycons. Online kun je uiteraard gook goed uit de voeten. Zowel alleen als ook weer samen met een coop maatje. Je kunt beide op één scherm spelen zodat je zo’n match dus samen kunt voltooien. Als derde optie kun je twee Switch consoles middels een ad-hoc verbinding aan elkaar hangen voor 4-speler genot. Maar uiteraard kun je dat ook met 2 spelers doen. Die laatste optie is trouwens opvallend omdat de ad-hoc modus niet vaak gebruikt word, maar wel uitnodigd voor enorm sociale gameplay. Het is mooi om te zien dat ontwikkelaars de connectiemogelijkheden van de Switch omarmen.

Is Uno vernieuwend als geheel? Nee, maar voor de prijs en voor het genot wat je er uit kunt halen is Uno een prima optie om tussendoor te spelen. Je kunt heel snel en makkelijk binden door de game door zijn populairiteit en wij zaten dan ook redelijk vaak niet alleen te spelen, gewoon onbekende mensen die op je af komen met de vraag of het Uno is, de uitnodiging overhandigen en spelen maar! Zo makkelijk kan het dus zijn, met Uno geen Ananas-situaties, maar gewoon een sociale bezigheid die iedereen kent en heeft omarmd.

11 november, 2017

72% Gewoon een lekkere game om in de trein of op feestjes te spelen! Iedereen kent en speelt Uno al.