Wolfenstein 2: New Colossus

Ontwikkelaar Machine Games
Uitgever Bethesda softworks
Releasedatum 27 oktober 2017
Platforms Windows, Xbox One, PlayStation 4

MachineGames heeft sinds The New Order de reputatie van het bedrijf dat een franchise na jaren doffe ellende goed op de rails heeft weten te zetten. The Old Blood voegde daar lichtelijk nog wat aan toe maar nu is MachineGames terug met wat een gigantische shooter moest worden. En niet zonder reden trouwens. Met de adem van Call of Duty: WW2 in de nek is het de vraag of dit soort shooters weet te overleven en warempel. BJ Blaszkovic weet een fantastische indruk achter te laten. HEIL MachineGames!

De legacy van The New Order

Laten we wel wezen, toen MachineGames aan de gang ging met The New Order waren de verwachtingen torenhoog en de franchise al bijna niet meer te redden. Met The New Order zette MachineGames een titel van formaat neer en we kunnen dan ook wel spreken van een heuze cult klassieker. Daarom ook dat de verwachtingen hoog lagen voor The New Colossus, welke op de E3 van dit jaar pas uit de doeken werd gedaan. Het is uitzonderlijk wat hier gebeurt en zeker voor een klassieke shooter zoals Wolfenstein. Toch weet MachineGames met New Colossus verder te bouwen op de basis die zij gelegd hebben met The New Order, en in minder mate met The Old Blood. Iedereen die The New Order gespeeld heeft weet het belang van die game in het gaming landschap, ook al nam de game een onorthodoxe snoekduik in een alternatieve toekomst. Maar dat was tegelijkertijd ook het grote succes van de game. Wat had er eigenlijk gebeurd kunnen zijn als de Duitsers hadden gewonnen?

En nu New Colossus

New Colossus speelt zich af enkele maanden na de gebeurtenissen aan het eind van The New Order. De Coma waar BJ in gelegen heeft in die 5 maanden heeft hem geen windeieren gelegd en de eerste paar meters leg je dan ook af in een rolstoel. Het voelt meteen als paniek wanneer de Duitser rondrennen en de kogels om je oren vliegen. Je komt na de aanval die geleid word door de nieuwe ultieme vijand aan in Amerika, waar eveneens de Nazi’s zich diep geworteld hebben. Jij begint een verzet en moet zo de wereld zien te verlossen van de Nazi’s.. Dat alles is natuurlijk weer tot in de puntjes in beeld gebracht door MachineGames en eigenlijk overal waar je kijkt zie je de pure schoonheid van wat MachineGames doet. Niet alleen in de levels zelf, maar ook de cutscenes weten indruk te maken. Wat er gebeurt na de ontsnapping uit de U-boot laten we voor nu helemaal aan jouw fantasie over, of beter gezegd. Als je iets om Wolfenstein geeft moet je dit gespeeld hebben.

Enfin, wat is er dan nieuw ten opzichte van de oude? Eigenlijk vrij weinig maar dat is in dit geval niet erg. Wat vooral nieuw is, is de mogelijkheid om je arsenaal te upgraden. Je vind daarnaast vooral veel terugkerende mechanieken zoals keuzes die het verhaal beinvloeden, nieuwe interessante vijanden (en oude bekenden) en het cover systeem waarmee de eerste titel ook furore maakte. Er zijn namelijk niet veel first person shooters met een cover systeem. Alleen Wolfenstein weet het coveren tot een kunstvorm te verheven.

Born in the USA,.. Right?!

De grootste verandering in The New Colossus zijn de nieuwe gebieden. Deze keer geen Europees vasteland maar op grondgebied van de United States! Gedropt door een gejatte U-Boot ga je op zoek naar een verzet en dan vind je onder andere in New York en New Orleans. De trip door Amerika is indrukwekkend en sterker nog, op sommige momenten voelt dat Amerika ook zo grauw en achterbaks aan dat je oprecht meeleeft met BJ en het verzet om de normale wereld terug te winnen. MachineGames wist natuurlijk in The New Order al een bepaald gevoel de planten bij de gamers en doet dat dus met New Colossus gewoon weer en ergens is dat één van de tekenen dat een titel meer dan geslaagd is.

The verdict

Wij gingen aan de slag met Wolfenstein: New Colossus op een PlayStation 4 Pro maar ook de Xbox One X mag genieten van een patch die de game net even omhoog tilt. Ons viel het vooral op dat er niet heel veel verschil zit tussen de verschillende PS4-versies en dat is mooi. Wolfenstein heeft het ook niet echt nodig maar soms is het nogal oneerlijk als een succesnummer zoals deze flink verschilt per console, iets van bijvoorbeeld Call of Duty: WW2 wel sterk laat zien, met zelfs performance issues op de Xbox One. Terug naar de PS4 draait op zowel de normale PS4 als op de Pro de game prima, eigenlijk nog net iets lekkerder dan The New Order. Op en top genieten!

Wolfenstein: New Colossus gooit hoge ogen, sleept je mee naar een door de Nazi’s ingenomen Amerika en laat je niet meer los tot het wat onrealistische einde. De titel is van begin tot einde gewoon vet om te spelen en te beleven en geeft je inzage in hoe de Nazi’s de wereld verpest zouden hebben als zij hadden gewonnen. Vrijwel alles is consistent goed en daarom bekronen wij de game dan ook met een hoog cijfer, zoals het hoort.

10 november, 2017

92% De fantastische Wolfenstein shooter die we gewend zijn, maar eveneens weer in een briljante uitvoering