Xenoblade Chronicles 2

Ontwikkelaar Monolith Software
Releasedatum 1 december 2017
Genres RPG

Wanneer je Nintendo zegt denk je niet meteen aan diepe japanse RPG’s die niet gokken op het publiek van Nintendo. Xenoblade Chronicles wist echter in 2010 op de Wii de harten van menig Nintendo gamer te veroveren met een memorabel avontuur in japanse stijl, maar voor de westerse wereld. Nu heeft Xenoblade Chronicles een volwaardige opvolger gevonden in de vorm van Xenoblade Chronicles 2. Weet ook het nieuwe verhaal op de Nintendo Switch een dergelijke indruk achter te laten?

Nieuw verhaal, nieuwe cast

Xenoblade Chronicles 2 begint met Rex, die op een Titan (grote dieren die de leefomgeving van de menseheid vormen) zich weet te mengen in zaken die hem niets aan gaan. Tijdens dat incident vind hij Pyra, een legendarische “Blade” die onderweg is naar Elysium. Deze plek kent men alleen uit folklore maar toch is Pyra onderweg naar deze plek, die zich boven op de World Tree moet bevinden. Natuurlijk is het een recept voor rampspoed. Een hoofdpersonage dat pas net weet dat hij Blades kan besturen, een Blade die opgejaagd word door alles wat maar beweest, en een epische zoektocht naar een plek die mogelijk niet eens meer bestaat. Jazeker. Xenoblade Chronicles 2 staat bol van de Clichématige variabelen, maar gelukkig schuilt er onder dat alles een behoorlijk diepe en goed uitgewerkte titel.

Xenoblade Chronicles 2's Rex en zijn Blade genaamd Pyra

Nieuw combat systeem

Eigenlijk is alles uit de vorige volwaardige Xenoblade titel overhoop gegooid. Nieuwe manieren om te levelen, nieuwe quests, nieuwe manieren om XP te halen en vooral een nieuw Combat systeem. Het vechten gebeurt nu niet meer met het klaarzetten van beurten zoals het eerste deel maar is vervangen door een systeem dat invloed heeft op hoe jij vecht. De basis gebeurt vrijwel automatisch, Rex en zijn party delen klappen uit. Daarmee laden zij speciale aanvallen op die je kunt doen. Doe je die voldoende dan laad je een super-aanval op die je ook weer kunt doen. Die super-aanval heeft vier of vijf fases, elk met een eigen quick-time event. Hoe hoger het level van je super-aanval, hoe lastiger het quick-time event en hoe hoger de schade uiteraard ook. Het valt en staat allemaal op de timing en het laten groeien van wat jouw team doet. Drivers (bestuurders van blades) kunnen niet alleen aanvallen maar ook zelf groeien door fysiek bij hun blade te blijven. Blijf je met Rex bijvoorbeeld dicht by Pyra, dan ben je “in sync” en kun je meer uitvoeren.

Chapters!

Xenoblade Chronicles 2 is verdeeld in 10 chapters welke meerdere uren duren om duur te spelen, laat staan dat je ook nog de sidequests en het levelen an-sich onder de knie moet hebben. Ook is het aan te raden om goed naar je inventory te kijken. Je kunt namelijk niet alleen met Pyra maar ook met een aantal andere Blades spelen die natuurlijk ieder hun eigen strekte en zwaktes hebben. Heb je dat spelletje eenmaal door dan ontvouwt zich een diepe RPG die je heel lang kan bezig houden. Sterker nog. Sommige items in het hoofdmenu worden pas zichtbaar na zo’n 20 a 25 uur spelen. En dat is zelfs nog aan de snelle kant. Wij zijn in ieder geval nog niet helemaal klaar met wat je in het hoofdmenu kunt doen en wij gaan toch ook al best wel snel.

Knap smoelwerk

Het moet gezegd worden. Voor het “ondergeschoven” kindje weet de Nintendo Switch er wat indrukwekkende games uit te persen. In de eerste 9 maanden zijn er al games uit gekomen zoals The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Super Mario Odyssey. Xenoblade Chronicles 2 mag zich absoluut meteen bij dat lijstje voegen want het is toch een van de betere titels op de Nintendo Switch. Echt heel vreemd is het overigens niet. Xenoblade Chronicles heeft zowel op de Wii als op de Wii U (Xenoblade Chronicles X) altijd een hoge standaard gehad als het aan kwam op de grafische pracht en ook in het tweede deel is die koers doorgezet. De prachtige cloud sea, bewegende Titan delen in de achtergrond en in de voorgrond genoeg detail in de objecten om je in een rijk uitgedoste wereld te wanen. Xenoblade Chronicles 2 heeft het. En dat niet alleen, ook verhalende tussenscenes komen zomaar uit de engine gerold die gebruikt word voor de game. Niets van dat voorgerenderde spul maar gewoon as-is op het scherm toveren. Er zijn games die voor minder finaal de grond in geboord zijn.

Eigenlijk doet een review van deze titel geen recht aan hoe wij de game beleven in het dagelijkse leven. Iedere keer als wij de game starten raken wij verdwaald in de wereld van Alrest en het lijkt er op dat dat de volledige doorspeeltijd van Xenoblade Chronicles 2 nog wel zo blijft. De game weet eigenlijk continu te verrassen met nieuwe omgevingen en nieuwe dingen om te doen. Iets wat zo’n lange RPG als deze interessant houd. Waar voorheen nog weleens een JRPG in het slop raakt vanwege een tergende twist in het verhaal lijkt daar bij Xenoblade Chronicles 2 geen sprake van te zijn. Denk je vooral dat de game te moeilijk is dan kunnen wij je gerust stellen. Buiten de diepe gameplay word je ook rustig bekend gemaakt met de besturing waardoor de game makkelijker is dan hij klinkt,.. Mits je jezelf natuurlijk niet meteen in de nesten werkt.

Xenoblade Chronicles 2 weet korte metten te maken met het feit dat JRPG’s een niche genre zouden zijn voor niet-westerse mensen. De game is voor allerlei pluimage goed te snappen en is vooral simpel gehouden. Daardoor houd je niet alleen een goed speelbare maar ook prachtig uitziende JRPG over die gewoon een plek verdiend in de gemiddelde game-of-the-year lijstjes. Of je nu een hekel hebt aan de Nintendo Switch of niet. Met titels zoals deze die als warme broodjes verkopen kun je er niet omheen. Nintendo flikt het keer op keer prachtige titels uit te brengen die vooral zorgen voor een hele goede reputatie. Niet alleen voor Nintendo als bedrijf maar ook voor hun twijfelachtige console, de Switch.

27 december, 2017

98% Voor nu de beste game in zijn subgenre voor de Nintendo Switch, en dat blijft naar verwachting ook nog wel even zo