Yakuza Kiwami

Ontwikkelaar Sega
Uitgever Deep Silver
Releasedatum 29-08-2017
Genres Open World Action RPG

In mijn recensie van Yakuza Zero was al te lezen hoe erg ik onder de indruk ben van de serie als geheel. Daarbij is Zero ook nog eens in mijn ogen de beste game in de series en zelfs een potentiële GOTY kandidaat. Het makkelijk aan de game is vooral dat je het iedereen kan aanraden, aangezien het om een prequel gaat. Dat neemt niet weg dat als je klaar bent met de game, je waarschijnlijk meer Yakuza wilt spelen. Daar komt heel slim Yakuza Kiwami om de hoek kijken. Voor de meeste van ons die geen PlayStation 2 meer hebben, of voor wie Yakuza bijna niet te vinden meer is, is Kiwami een geweldige oplossing. Een HD-remake van de allereerste Yakuza, wat meteen een opvolger is voor het absurd goede Yakuza Zero? Er lijkt geen betere oplossing.

In een jaar met veel remakes en remasters is Yakuza Kiwami wel eentje waar echt om vragen. Zoals ik net al aangaf is Yakuza voor de PlayStation 2 de eerste in de series en ondertussen alweer meer dan tien jaar oud. Met de, laten we het hopen, komst van Yakuza 6 naar de PlayStation 4 in het westen, is alleen maar fijn voor nieuwkomers om een beetje bij te zijn met het verhaal. Daarnaast zijn niet alleen de graphics geupgradet, er zijn zelfs enkele nieuwe dingen toegevoegd aan de game. Hierdoor voelt de game niet te veel als een verouderde game, wat zeker gevaarlijk is aangezien het niet lang na Yakuza Zero uitkomt. Het is dus een zegen en een vloek, want het overcompleet Zero zorgt ervoor dat de eerste Yakuza niet altijd even goed verouderd is.

Een geweldig pakket

Uiteraard speelt Yakuza Kiwami zich enkele tijd na Yakuza Zero af en volgen we Kiryu weer als onderdeel van zijn familie. Hier probeert hij zich op te werken, totdat zijn baas dood gevonden wordt in zijn kantoor. Door omstandigheden moet Kiryu de dood op zich nemen en belandt hij tien jaar in de gevangenis. Wat de game heel slim doet is de politieke en culturele structuur van Japan weer te geven in een tijdspanne van tien jaar. Het bruisende Japan uit Yakuza Zero wordt ingeruild voor een wat somberdere jaren negentig, waarin Kirya zichzelf terugvindt als totale vreemdeling. Niet alleen de verhoudingen binnen de families is veranderd, het hele leven in Japan heeft een metamorfose doorgaan. Deze verhoudingen zijn goed terug te vinden in de hoofd- en zijmissies. Vooral in de laatstgenoemde is iedereen uit op geld, wat zorgt voor hele andere situaties dan in de vorige game.

Wat meegenomen is, is dat Yakuza Kiwami alles van Zero meeneemt in zijn gevechten. Dit betekent nog steeds niet dat Yakuza de beste fighter is die je kunt vinden, maar het maakt de game wel een stuk interessanter. Kiryu heeft weer toegang tot al zijn vechtstijlen en kan alles weer zodanig upgraden dat je je aan het einde een ware badass voelt. Je kunt makkelijk tussen vechtstijlen switchen en de vijanden zijn ook een stuk slimmer gemaakt. Hierdoor zijn de meeste gevechten niet meer enkel hard op verschillende knoppen drukken zonder ook maar na te denken. Dit is zowel positief als negatief. Want het hersenloos button bashen in combinatie met de spektakel op het scherm, was altijd wel heel erg veel fun. Aan de andere kant geeft het de game net wat meer diepgang, wat in mijn ogen alleen maar positief is.

Een remake van de eerste Yakuza kon op geen beter moment komen, en het is hopen dat ze zich ook gaan wagen aan Yakuza 2. Het enige wat Yakuza Kiwami tegen heeft is dat het een remake is van de minste game in de serie. Dat zegt alleen meer over de kwaliteit van de serie in het algeheel, dan over de game zelf. Helaas schemert dat wel extra door na de beste game in de serie, Yakuza Zero. Gelukkig is het verhaal heel erg vermakelijk en pakt het weer op na de gebeurtenissen in Zero. Dus mocht je verder willen met de series, en wil sowieso dat er meer van uitkomen, begin dan vooral aan Yakuza Kiwami. Je leert niet alleen de oorsprong van de serie als geheel maar ook wat er met Kiryu gebeurt na de gebeurtenissen in Zero. Een perfect vervolg voor elke diehard en beginnende fans van de series.

25 september, 2017

82% Voor beginnende en die hard fans een interessante remake